torsdag 19. september 2013




 

Kyambogo Campus.
(bilde fra Google)



Etter en fin helg i Jinja, kom vi hjem til huset vårt på søndag kveld. Vi ante fred og ingen fare. Skrev blogg og gikk til sengs under myggnettingen. På mandag morgen sto jeg opp, spiste frokost og gjorde meg klar til trening på Kabira. Nina og jeg drakk morgenkaffe/te på terrassen. Vi hørte at det var noen som lagde en del støy på området. Vi ble enig om at det sikker var en fotballkamp eller noe sånt. SÅ feil vi kan ta .......Jeg dro på Kabira. Plutselig kom Nina. Da kunne hun fortelle at det var streikende studenter som hadde laget støyen vi hørte. Det utviklet seg etter hvert og vi ble anbefalt enten å holde oss inne i huset eller komme oss ut av området. Vi var borte hele mandag og deler av tirsdag. Tirsdag morgen brukte politiet tåregass og gummikuler mot demonstrantene. Dette skjedde ganske nærme huset vårt, og mange av elevene som følte seg truet, løp gjennom hagen vår. Ganske ubehagelig. Politiet er fremdeles til stede på campus, i skuddsikre vester og ladde våpen. Striden står om fristene for innbetaling av skolepenger. Dette har selvfølgelig resultert i at det ikke ble undervisning disse dagene. Så da har det gått ennå en uke uten særlig faglig påfyll. Det betyr at jeg faktisk er halvveis i mitt opphold om ganske få dager.

Hjemlengsel har gjort at jeg har planer om et lite randevouz med min kjære et eller annet sted mellom Uganda og Norge i en liten uke.



Da skal jeg nok klare de resterende ukene.
Jeg bruker nå trening som avbrudd for å holde motivasjonen oppe. Det er ikke bare fælt altså, og vi møter masse hyggelige mennesker over alt. Har med meg mange fantastiske opplevelser hjem. Og noen ikke fult så bra. Det er jo slik det skal være.

I dag da jeg var på supermarkedet hadde jeg en morsom opplevelse. Det satt to jenter i en handlekurv. Da jeg skulle gå forbi holdt de hendene spørrende mot armen. De ville veldig gjerne kjenne på huden min. Moren deres ble litt forlegen. Jeg stoppet  opp slik at de fikk ta litt på armen min. Dette er noe hvite mennesker kan oppleve her. Barn er barn og de er naturlig nysgjerrig på ting. Jeg liker kontakten med barn i forskjellige sammenhenger. Gleder meg til observasjonspraksis i skole og barnehager her. Det tror jeg blir spennende.


(Google)
 Det som ikke var så hyggelig var da vi ble vitne til en liten gutt som fik en real omgang med slag av "bestemor". Her er det meget vanskelig og være tilskuer.


Nå satser vi på at det ikke blir  streik blant lærerne etter møtet i parlamentet i morgen. Lærerne har forlangt en lønnsøkning på 20 %. Jeg kan ikke si noe om hva dette kan få slags konsekvenser da, men jeg er spent. Det er lærere her som forteller at de ikke har fått lønn siden starten av forrige semester. Så da betyr jo ikke 20% økning  noe. 20 % på ingenting blir jo fortsatt ingenting.

Vi venter i spenning på fortsettelsen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar