lørdag 24. august 2013



Lørdag, og helg.


Det er helg for meg, men  Nina møtte til undervisning kl. 8.30 i dag. Jeg har tenkt meg på en løpetur, men sitter å venter på at regnet skal gi seg.

I går dro vi på konsert på kvelden., Erik, Zam, Nina, Hassan, Karo og jeg Det var en litt skremmende opplevelse. Vi kom inn i en kø som bare ble trangere og trangere. Til slutt grep politiet inn og skilte flere av oss fra hverandre. Jeg ville egentlig bare avbryte da, men lot meg overtale til å bli med inn. Nina og Hassan ble igjen ute og gjorde flere forsøk på å gå inn, men det var rett og slett farlig. Det var bål, salg av alle slags flytende væsker, både på plast og glassflasker på plenområde.  Jeg angret på at jeg hadde gått inn og til slutt slapp jeg ut med noe hjelp fra Karo. Nina og Hassan ventet på meg. Tenk når alle de menneskene skulle ut igjen. Håper bare alle kom ut i livet. Musikken var jo bra da. Jamaicainspirert og en Ugandisk kvinnelig artist. Vi har konkludert med at konsert i Uganda på vanlig billett er alt for utrygt og risikabelt for oss. Takke meg til godt kontrollert sikkerhet på norske konsertarenaer.


Vi har vært på  møte i registreringsavdelingen med James og en hyggelig dame med navnet Rose. She is the one to know !...Så da er vi på en måte registrert da, ikke på noe papir men.....

Ellers går dagene. Vi er på farten.Begynner å bli ganske kjent i området nå. På torsdag var vi først ut på en lang gåtur på formiddagen. Vi lette  egentlig etter et gym. Det fant vi ikke, men vi fant ut at det er en snarvei vi kan bruke for å komme til forstaden Ntinda. Der er det en del butikker og det er et ganske nytt og fint der.
På ettermiddagen var vi i byen for å kjøpe hjelm i tilfelle vi trenger å ta disse Boda-bodaene. Vi møtte Hassan for å få hjelp til dette. Nina fant til slutt en som passet sånn nesten. Mitt peanøtt hode ble en for stor utfordring. Etter en matbit var det bare å ta på hjemveien.
Det tar jo litt tid å forflytte seg i denne byen, men vi har funnet ut at hvis vi unngår tiden mellom 18.00 og 20.00 når vi skal hjemover så er det ikke helt ille.
I dag, lørdag har vi planer om å ta det med ro. I morgen tror jeg det blir en badetur til et av de hotellene som ligger nærmest. Eller kanskje vi tar en tur til Monjonju(tror det skrives slik).Der skal det være veldig fint sies det.

Forresten, regnet ga seg, så det ble en løpetur. Ikke så mange andre som driver med slikt her. De ser litt rart på meg. Ungene som bor ved snarveien over jordet, veldig primitivt, roper "hei.mzungu". og vinker. Det kommer nok til å bli en slags fast rute for meg.  :)  :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar