torsdag 29. august 2013



Stille i huset.

Nina har kastet seg en tur til byen, så her sitter jeg i nesten stillhet. Ja hvis vi ikke regner med bønnerop og biltuter.
Har fremdeles ikke fått all undervisning på plass, men i morgen skal jeg nå møte til en time med Community Nutrition hos Madam Grace Anjango. Tror det  blir de timene jeg kommer til å følge, i tillegg til Diet Cookery hos Gertrude. Jeg skal jo også følge de tre emnene som de andre følger på Hioa. Nok å jobbe med tror jeg. Utfordringen blir å lenke det sammen.

I dag har det vært veldig varmt. Etter en bedre frokost med egg og bacon, tok vi en rusletur i Bandan.
Det ble en utfordring på flere måter. Tenkte vi skulle prøve litt kjoler, for å ha til daglig, på skolen. Det ble alt for varmt.  På slike dager blir det nesten uutholdelig der nede. Det er varmt og støvete og i tillegg blir lukten fra det åpne avløpssystemet veelldiiig påtrengende. Føler meg ganske  møkkete etter en sånn tur, og det synes også. Føttene og leggene er dekket av rødbrunt støv. Godt vi har dusj.

Vi laget oss middag hjemme i dag. Nina hadde kjøpt oksekjøtt i byen, så vi stekte dette og kokte sammen med gulrot, kål, løk, potet og litt chili og hvitløk. Det ble ganske godt. Fint med mat som ligner litt på det vi har hjemme. Eller så blir det en del middager i byen. Det lønner seg ikke økonomisk å handle for å lage mat hjemme, og vi har helt elendig kjøkkenutstyr.

Så en liten opplevelse fra i går, da jeg tok morgenkaffen ute på terrassen. Jack, vår alltid tilstedeværende vaktmann, gjorde meg oppmerksom på at det satt en ape oppe i mangotreet. Da den skjønte at vi hadde sett den, løp den over i neste tre og hoppet så ned på taket der hvor Jack bor. Svisj sa det så var den borte. Men jeg fikk da et glimt. Det er mange aper som holder til like i nærheten her, i en slags liten park. Skal gå på fotojakt en dag.
På gardinbrettet i stua bor det en liten firfirsle. Den spiser edderkopper, sier Nina. Så den har jeg døpt Fredrik og sagt at det er greit at han bor der. I sluket på badet bor det en bitte liten frosk. Han syns jeg godt kunne flytte ut, men han klamrer seg fast fremdeles.
Det som har skremt meg mest hittil var en slange, til tross for at den var stein død. Skulle til undervisning og holdt på å tråkke på denne lys grønne saken på ca 50-60 cm. Hoppet høyt opp i været, mens hjertet truet med å komme opp i drøvelen.  Da jeg landet så jeg til min lettelse at den ikke rørte på seg.  ;)
Fikk meg en god treningsøkt på onsdag. Da hadde jeg fri fra undervisning og reiste til Kabira Country Club. Der har de et meget velutstyrt treningssenter. Tror det blir løsningen for å holde treningen ved like her nede. Kan jo jogge litt også, men det blir veldig støvete og varmt i det området vi bor.  :)

Vi har nå begynt å tenke på at vi skal ha en liten ferie om noen uker. Tror vi må ha en liten pause for å holde humøret oppe resten av oppholdet.
Det er spennende og interessant, men veldig intens og energikrevende å omgås alle disse menneskene hele tiden.

Vi får se hva det blir til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar